Azərbaycan pravoslav kilsələrin tarixi
Oğuz şəhəri müqəddəs mömin knyaz Aleksandr Nevskiy kilsəsi
Azərbaycanın qərb bölgələrində pravoslavlıq qədim zamanlardan bu günə qədər geniş yayılmışdır. XIX əsrdə isə, həmçinin, Oğuz (Vartaşen[1]) və Nicdə yaşayan udilər[2] ilə təmsil olunurdu.
Yazıçı Aleksandr Düma Qafqaza səfəri zamanı[3] o vaxt Nuxa[4] məktəbində müəllim işləyən udi Georgiy Bejanov[5] ilə görüşünü təsvir edərkən qeyd edir: “Udilər ... bəziləri pravoslav, bəziləri isə islam mənsubudurlar”[6].
Rus dilçi və etnoqrafı L.P.Zaqurskiy[7] 1871-ci ildə qeyd edir: “Nicdə A.P.Berje-in[8] ifadəsinə görə, 1862-ci ildə erməni-qriqorian kilsəsinə mənsub 500 ailə var idi. Vartaşendə pravoslav mənsubu 100 ailə, o qədər də erməni qriqorian kilsəsinə mənsub ailə var idi”[9].
Vartaşen ikiillik məktəbinin[10] baxıcısı Georgiy Bejanovun qardaşı Mixail Stepanoviç Bejanov 1892-ci ildə yazırdı: “Udilər Vartaşen və Nic kəndlərində yaşayır və çoxlu tatar sözlərini özünə daxil edən dağlı dilində danışırlar. Udilər qədim zamanlardan Qafqazda yaşayıblar və vaxtilə xüsusi Ağvan çarlığı təşkil ediblər. Rəvayətdə deyilir ki, udilər Asiyanın müxtəlif yerlərinə köçüblər, əvvəllər Nuxa qəzasının bütün kəndlərində yaşayıblar; hələ yaxın illərdə, müxtəlif kəndlərdə udi dilini bilən yaşlılar var idi. Udilər çoxdan xristianlığı qəbul etmişlər və demək olar ki, Nuxa qəzasının bütün tatar kəndlərində qədim kilsə xarabalıqları var. Udilər pravoslav və qriqoryandırlar və öz aralarında udi dilində danışırlar”[11].
Pravoslav udilərin sıx məskunlaşdıqları ərazilərdə öz kilsələri və monastırları var idi. Onlardan bəziləri 19-cu əsrin sonlarında çox köhnəlmiş vəziyyətdə idilər. M.Bejanov belə kilsələrdən birini təsvir edir: “Vartaşenin şərqində ¼ verstdə uçuq-sökük Kitske Gergets pravoslav kilsəsi (yəni kiçik kilsə) yerləşir. Xurma ağacları (şəmşat) bitən bu ərazidə çoxlu qəbirlər var: görünür, hansısa köhnə qəbiristanlıqdır”[12]. Pravoslav udinlərin bəziləri sonradan qriqorianlaşdırıldı. Məsələn, Vartaşendəki Müqəddəs Elişa monastırı (Kala Gergets və ya Böyük kilsə) “əvvəlcə dövlətə aid torpaqda pravoslav udi Pyotr Silikov tərəfindən tikilib, lakin onun nəsli erməni-qriqorian inancını qəbul edərək monastırı qriqorianlara verdi və bu pravoslavlarla qriqorianlar arasında mübahisələrə səbəb oldu”[13]. Kala Gergets məbədinin binası günümüzə qədər gəlib çatmışdır. Bu yer həm xristianlar, həm də müsəlmanlar tərəfindən müqəddəs məlan kimi qəbul olunur.
1813-cü ildə ərazisində Vartaşen və Nic yerləşdiyi Şəki xanlığı Gülüstan sülh müqaviləsinə əsasən Rusiya imperiyasına birləşdirildi. Bu, güman ki, pravoslav udilər arasında imanı gücləndirmək imkanı verdi. 1822-ci ildə Vartaşen pravoslav udiləri Müqəddəs Mömin Böyük Knyaz Aleksandr Nevskinin şərəfinə kilsə tikdilər. Aydındır ki, kilsənin tikintisi, məbədin adından da göründüyü kimi, yeni yerli hakimiyyətin razılığı və hətta bəlkə də himayədarlığı ilə baş vermişdir. Çar Rusiyasında kilsələri adlarını monarxlar və onların ailə üzvləri daşıyan müqəddəslərin şərəfinə adlandırmaq ənənəsi çox geniş yayılmışdı. O dövrdə bu vəftizdə Müqəddəs Aleksandr Nevskinin adını qəbul edən İmperator I Aleksandr idi. Kilsə ənənəvi Qafqaz üslubunda tikilmişdir.
Mixail Bezhanov yazır: “Ən yaxşı tikililərdən biri kəndin mərkəzində yerləşən pravoslav kilsəsidir; 1822-ci ildə babam keşiş Yusifin rəhbərliyi altında tikilmişdir. Xaç şəkilli, Şamaxıdan gətirilən əhəngdaşı ilə tikilmiş və qalayla örtülmüşdür; döşəmə daşdır, divarlar alebastrla; ikonostas çox gözəldir; kilsənin yanında zəng qülləsi var”[14].
Kilsə binası günümüzə qədər gəlib çatmışdır və hazırda burada tarix və etnoqrafiya muzeyi yerləşir.
Müəllif: protoiyerey Dionisiy Sveçnikov.
[1] 1991-ci ilə qədər Oğuz Vartaşen adlanırdı.
[2] Udilər Cənubi Qafqazın ən qədim xalqlarından biridir. Tarixi yaşayış yeri müasir Azərbaycan ərazisidir. Udilərin əcdadları Qafqaz Albaniyasının çoxtayfalı dövlət birliyinin tərkibində olublar.
[3] Aleksandr Dümanın yol üstündə yazılmış “Qafqaz” (“Le Caucase”) kitabı 1858-ci ilin noyabrından 1859-cu ilin fevralına kimi Rusiya İmperiyasına səyahətinin ikinci yarısına həsr edilmişdir. Kizlyar - Xasavyurt - Dərbənd - Quba - Bakı - Şamaxı - Nuxa – Tsarskiye Kolodtsı - Tiflis - Kutaisi - Marani - Poti marşrutu ilə səyahət etmiş və oradan dəniz yolu ilə Fransaya qayıtmışdır.
[4] Şəki şəhərinin köhnə adı.
[5] Georgiy Stepanoviç Bezhanov - udi dilinin tədqiqatçısı, rusca-udi lüğətinin, udi hallanmaları və dəyişmələrinə dair essenin tərtibçisidir. 1860-cı ildə Georginin atası Stepan Bejanov Vartaşendə ümumtəhsil məktəbi açdı, burada Georgiy özü 1880-1888-ci illərdə Qafqazda Pravoslav Xristianlığın Bərpası Cəmiyyəti tərəfindən göndərilmiş müəllim vəzifəsində işləyib
[6] Düma A. Əsərlərin 100 cilddə toplusu. T. 76. Səyahət təəssüratları. Qafqaz. Hissə 2. Səhifə 26.
[7] Leonid Petroviç Zaqurskiy (1827-1891) - rus dilçisi, etnoqrafı və müəllimi, uzun müddət İmperator Rus Coğrafiya Cəmiyyətinin Qafqaz şöbəsinin müdiri vəzifəsində çalışmışdır.
[8] Adolf Petroviç Berqer (1828-1886) - rus tarixçisi-şərqşünası, Qafqaz üzrə mütəxəssis, arxeoqraf, 1864-1886-cı illərdə Qafqaz Arxeoqrafiya Komissiyasının sədri, habelə Rusiya İmperiyasının zadəganı və məmuru (1868-ci ildən həqiqi dövlət müşaviri, 1886-cı ildən gizli müşavir).
[9] Zaqurskiy L.P. Qafqaz-dağ yazıları. Qafqaz dağları haqqında məlumat toplusu. Cild. 5. Tiflis, 1871. Səh. 53.
[10] 1887-ci ildə açılmışdır.
[11] Bejanov M. Vartaşen kəndi və onun sakinləri haqqında qısa məlumat.. Qafqazın yerlər və tayfalarının təsviri üçün materiallar toplusu. Buraxılış 14. 1892. Səh. 215.
[12] Yenə orada, səh. 224.
[13] Yenə orada, səh. 224.
Xəbərlər
Новости по теме

Azərbaycanın qərb bölgələrində pravoslavlıq qədim zamanlardan bu günə qədər geniş yayılmışdır. XIX əsrdə isə, həmçinin, Oğuz (Vartaşen[1]) və Nicdə yaşayan udilər[2] ilə təmsil olunurdu.
Yazıçı Aleksandr Düma Qafqaza səfəri zamanı[3] o vaxt Nuxa[4] məktəbində müəllim işləyən udi Georgiy Bejanov[5] ilə görüşünü təsvir edərkən qeyd edir: “Udilər ... bəziləri pravoslav, bəziləri isə islam mənsubudurlar”[6].
Rus dilçi və etnoqrafı L.P.Zaqurskiy[7] 1871-ci ildə qeyd edir: “Nicdə A.P.Berje-in[8] ifadəsinə görə, 1862-ci ildə erməni-qriqorian kilsəsinə mənsub 500 ailə var idi. Vartaşendə pravoslav mənsubu 100 ailə, o qədər də erməni qriqorian kilsəsinə mənsub ailə var idi”[9].
Vartaşen ikiillik məktəbinin[10] baxıcısı Georgiy Bejanovun qardaşı Mixail Stepanoviç Bejanov 1892-ci ildə yazırdı: “Udilər Vartaşen və Nic kəndlərində yaşayır və çoxlu tatar sözlərini özünə daxil edən dağlı dilində danışırlar. Udilər qədim zamanlardan Qafqazda yaşayıblar və vaxtilə xüsusi Ağvan çarlığı təşkil ediblər. Rəvayətdə deyilir ki, udilər Asiyanın müxtəlif yerlərinə köçüblər, əvvəllər Nuxa qəzasının bütün kəndlərində yaşayıblar; hələ yaxın illərdə, müxtəlif kəndlərdə udi dilini bilən yaşlılar var idi. Udilər çoxdan xristianlığı qəbul etmişlər və demək olar ki, Nuxa qəzasının bütün tatar kəndlərində qədim kilsə xarabalıqları var. Udilər pravoslav və qriqoryandırlar və öz aralarında udi dilində danışırlar”[11].
Pravoslav udilərin sıx məskunlaşdıqları ərazilərdə öz kilsələri və monastırları var idi. Onlardan bəziləri 19-cu əsrin sonlarında çox köhnəlmiş vəziyyətdə idilər. M.Bejanov belə kilsələrdən birini təsvir edir: “Vartaşenin şərqində ¼ verstdə uçuq-sökük Kitske Gergets pravoslav kilsəsi (yəni kiçik kilsə) yerləşir. Xurma ağacları (şəmşat) bitən bu ərazidə çoxlu qəbirlər var: görünür, hansısa köhnə qəbiristanlıqdır”[12]. Pravoslav udinlərin bəziləri sonradan qriqorianlaşdırıldı. Məsələn, Vartaşendəki Müqəddəs Elişa monastırı (Kala Gergets və ya Böyük kilsə) “əvvəlcə dövlətə aid torpaqda pravoslav udi Pyotr Silikov tərəfindən tikilib, lakin onun nəsli erməni-qriqorian inancını qəbul edərək monastırı qriqorianlara verdi və bu pravoslavlarla qriqorianlar arasında mübahisələrə səbəb oldu”[13]. Kala Gergets məbədinin binası günümüzə qədər gəlib çatmışdır. Bu yer həm xristianlar, həm də müsəlmanlar tərəfindən müqəddəs məlan kimi qəbul olunur.
1813-cü ildə ərazisində Vartaşen və Nic yerləşdiyi Şəki xanlığı Gülüstan sülh müqaviləsinə əsasən Rusiya imperiyasına birləşdirildi. Bu, güman ki, pravoslav udilər arasında imanı gücləndirmək imkanı verdi. 1822-ci ildə Vartaşen pravoslav udiləri Müqəddəs Mömin Böyük Knyaz Aleksandr Nevskinin şərəfinə kilsə tikdilər. Aydındır ki, kilsənin tikintisi, məbədin adından da göründüyü kimi, yeni yerli hakimiyyətin razılığı və hətta bəlkə də himayədarlığı ilə baş vermişdir. Çar Rusiyasında kilsələri adlarını monarxlar və onların ailə üzvləri daşıyan müqəddəslərin şərəfinə adlandırmaq ənənəsi çox geniş yayılmışdı. O dövrdə bu vəftizdə Müqəddəs Aleksandr Nevskinin adını qəbul edən İmperator I Aleksandr idi. Kilsə ənənəvi Qafqaz üslubunda tikilmişdir.
Mixail Bezhanov yazır: “Ən yaxşı tikililərdən biri kəndin mərkəzində yerləşən pravoslav kilsəsidir; 1822-ci ildə babam keşiş Yusifin rəhbərliyi altında tikilmişdir. Xaç şəkilli, Şamaxıdan gətirilən əhəngdaşı ilə tikilmiş və qalayla örtülmüşdür; döşəmə daşdır, divarlar alebastrla; ikonostas çox gözəldir; kilsənin yanında zəng qülləsi var”[14].
Kilsə binası günümüzə qədər gəlib çatmışdır və hazırda burada tarix və etnoqrafiya muzeyi yerləşir.
Müəllif: protoiyerey Dionisiy Sveçnikov.
[1] 1991-ci ilə qədər Oğuz Vartaşen adlanırdı.
[2] Udilər Cənubi Qafqazın ən qədim xalqlarından biridir. Tarixi yaşayış yeri müasir Azərbaycan ərazisidir. Udilərin əcdadları Qafqaz Albaniyasının çoxtayfalı dövlət birliyinin tərkibində olublar.
[3] Aleksandr Dümanın yol üstündə yazılmış “Qafqaz” (“Le Caucase”) kitabı 1858-ci ilin noyabrından 1859-cu ilin fevralına kimi Rusiya İmperiyasına səyahətinin ikinci yarısına həsr edilmişdir. Kizlyar - Xasavyurt - Dərbənd - Quba - Bakı - Şamaxı - Nuxa – Tsarskiye Kolodtsı - Tiflis - Kutaisi - Marani - Poti marşrutu ilə səyahət etmiş və oradan dəniz yolu ilə Fransaya qayıtmışdır.
[4] Şəki şəhərinin köhnə adı.
[5] Georgiy Stepanoviç Bezhanov - udi dilinin tədqiqatçısı, rusca-udi lüğətinin, udi hallanmaları və dəyişmələrinə dair essenin tərtibçisidir. 1860-cı ildə Georginin atası Stepan Bejanov Vartaşendə ümumtəhsil məktəbi açdı, burada Georgiy özü 1880-1888-ci illərdə Qafqazda Pravoslav Xristianlığın Bərpası Cəmiyyəti tərəfindən göndərilmiş müəllim vəzifəsində işləyib
[6] Düma A. Əsərlərin 100 cilddə toplusu. T. 76. Səyahət təəssüratları. Qafqaz. Hissə 2. Səhifə 26.
[7] Leonid Petroviç Zaqurskiy (1827-1891) - rus dilçisi, etnoqrafı və müəllimi, uzun müddət İmperator Rus Coğrafiya Cəmiyyətinin Qafqaz şöbəsinin müdiri vəzifəsində çalışmışdır.
[8] Adolf Petroviç Berqer (1828-1886) - rus tarixçisi-şərqşünası, Qafqaz üzrə mütəxəssis, arxeoqraf, 1864-1886-cı illərdə Qafqaz Arxeoqrafiya Komissiyasının sədri, habelə Rusiya İmperiyasının zadəganı və məmuru (1868-ci ildən həqiqi dövlət müşaviri, 1886-cı ildən gizli müşavir).
[9] Zaqurskiy L.P. Qafqaz-dağ yazıları. Qafqaz dağları haqqında məlumat toplusu. Cild. 5. Tiflis, 1871. Səh. 53.
[10] 1887-ci ildə açılmışdır.
[11] Bejanov M. Vartaşen kəndi və onun sakinləri haqqında qısa məlumat.. Qafqazın yerlər və tayfalarının təsviri üçün materiallar toplusu. Buraxılış 14. 1892. Səh. 215.
[12] Yenə orada, səh. 224.
[13] Yenə orada, səh. 224.
Новости по теме
Bölmə üzrə Menyu
Bölmənin digər xəbərləri


Bakı şəhəri Aleksandr Nevski kafedral kilsəsi
1898 - 1936 Bakıda yeni nəhəng kafedral kilsənin tikilməsi ideyası 1870-ci illərin əvvəllərində, Bakıda kerosin çoxlu miqdarda istehsal olunmağa başladığı


Bakı qalasındaki (İçəri Şəhərdəki) Müqəddəs Möcüzəli Nikolay baş kilsəsi
1858 il - 1930 il [1] 1815-ci ilə qədər Bakıda səyyar ordu kilsəsindən başqa daimi kilsə yox idi. Elə həmin il qaladakı “Qaranlıq cərgələr”


Bakıda Qız Qalasının yanında müqəddəs həvari Varfolomey kilsəsi
1892 - 1936 14 sentyabr 1892-ci ildə Müqəddəs Xaçın ucaldılması bayramı günündə Nikolay kilsəsində keşiş A.İ.Yunitski və bütün kilsə
Populyar Xəbərlər


Bakıda “Azərbaycanda xristianlıq: tarix, müasir dövr, perspektivlər” mövzusunda dəyirmi masa keçirilib
Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzində “Azərbaycanda xristianlıq: tarix, müasir dövr, perspektivlər” mövzusunda dəyirmi masa keçirilib. Xristianlıq Azərbaycanda qədim tarixə malikdir. İndiki Azərbaycan ...


Yepiskop Aleksiy və mitropolit Kirill yeparxiyalararası əməkdaşlıq məsələlərini müzakirə ediblər
Stavropol Yeparxiya İdarəsində Stavropol və Nevinnomıssk mitropoliti Kirill və Stavropolda rəsmi səfərdə olan Bakı və Azərbaycan yepiskopu Aleksiy arasında görüş keçirilib. Arxipastırlar bir-birini salamlayıb və yeparxiyalararası ...


Yepiskop Aleksiy beynəlxalq konfransda iştirak edib
Azərbaycan Dillər Universitetində Azərbaycan xalqının görkəmli oğlu, ümummilli lider Heydər Əliyevin anadan olmasının 102-ci ildönümünə həsr olunmuş “Heydər Əliyev: multikulturalizm və tolerantlıq ideologiyası” ...